Zyskaj spokój, złóż poprawnie deklaracje DN-1, IN-1 i dostarcz odpowiednie dokumenty, skorzystaj z narzędzia Przyjazne Deklaracje.



Jesteś w trakcie budowy domu, kupna mieszkania, garażu lub działki na terenie Wyszków? Pamiętaj, że nieruchomości podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Zobacz jak najprościej wywiązać się z obowiązku podatkowego w terminie.
Podatek od nieruchomości obejmuje grunty, budynki lub ich części oraz budowle i ich części, także te związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Muszą opłacać go właściciele, posiadacze samoistni i użytkownicy wieczyści nieruchomości lub obiektów budowlanych, a także posiadacze nieruchomości lub obiektów budowlanych stanowiących własność Skarbu Państwa. Jeśli należysz do tej grupy, musisz terminowo składać do Urzędu odpowiednie dokumenty, a potem uiszczać opłaty w konkretnych terminach.
Aby mieć pewność, że poprawnie wypełniasz formularze i dostarczasz odpowiednie dokumenty, skorzystaj z naszego narzędzia. Przyjazne Deklaracje, bo o nich mowa, pozwolą Ci dopełnić obowiązków podatkowych łatwiej, szybciej i przyjemniej niż dotychczas.
Obowiązek podatkowy powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po zdarzeniu, takim jak nabycie praw do nieruchomości lub gruntu czy też wydzierżawienie bądź wejście posiadanie danej nieruchomości. Jeśli podatek jest związany z zakończeniem budowy, wówczas obowiązek podatkowy powstaje 1 stycznia w roku następującym po zakończeniu budowy (lub po roku, w którym rozpoczęto użytkowanie obiektu).
Jeśli jesteś osobą fizyczną, powinieneś złożyć informację IN-1 dotyczącą nieruchomości, w ciągu 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego. Będzie ona podstawą obliczenia należnego podatku. Po złożeniu dokumentu będziesz musiał poczekać na decyzję w sprawie wysokości zobowiązania, a następnie rozpocząć regulowanie składek.
Jeśli jesteś osobą prawną lub prowadzisz jednostkę organizacyjną bądź spółkę niemającą osobowości prawnej, musisz samodzielnie obliczyć wysokość podatku i złożyć deklarację DN-1 wraz z załącznikami:
Osoby prawne składają deklaracje do 31 stycznia każdego roku podatkowego lub w ciągu 14 dni od momentu powstania obowiązku, jeżeli miało to miejsce po 31 stycznia.
Warto wiedzieć! Organem podatkowym w przypadku podatku od nieruchomości jest prezydent miasta, wójt lub burmistrz. Należności opłacane przez podatników trafiają do budżetu gminy.
Osoby fizyczne opłacają podatek w 4 ratach – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada.
Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej płacą podatek od nieruchomości do 15. dnia każdego miesiąca (z wyjątkiem stycznia – wówczas należy opłacić ratę do ostatniego dnia miesiąca).
Jeśli kwota podatku za cały rok nie przekracza 100 zł, opłatę płaci się jednorazowo w terminie pierwszej raty.
Deklarację DN-1 lub informację IN-1 możesz wypełnić samodzielnie i złożyć osobiście w Urzędzie. Nie jest to jedyna możliwość. Wygodnym sposobem na dopełnienie formalności podatkowych jest skorzystanie z darmowego, elektronicznego formularza Przyjaznych Deklaracji. Dzięki niemu w łatwy i szybki sposób uzupełnisz wszystkie dane, a także będziesz mieć dostęp do przydatnych wskazówek, które ułatwią Ci bezbłędne podanie wszelkich informacji. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, Twój podatek zostanie obliczony automatycznie – nie będziesz musiał wyliczać tego samodzielnie i unikniesz ewentualnych pomyłek.
Jeżeli jesteś osobą fizyczną i złożyłeś informację, zaczekaj na decyzję z Urzędu dotyczącą wysokości podatku. Jeśli jesteś osoba prawną, Twój podatek będzie miał taką wysokość, jaka została wyliczona na podstawie złożonej deklaracji.
Sprawdź czy to miasto korzysta z Przyjaznych Deklaracji