Zyskaj spokój, złóż poprawnie deklaracje DN-1, IN-1 i dostarcz odpowiednie dokumenty, skorzystaj z narzędzia Przyjazne Deklaracje.



Jesteś w trakcie budowy domu, zakupu mieszkania, garażu lub działki w Poznaniu? Pamiętaj, że nieruchomości podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Dowiedz się, jak najprościej wywiązać się z obowiązku podatkowego w terminie.
Podatek od nieruchomości obejmuje grunty, budynki lub ich części oraz budowle i ich części, w tym te związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Obowiązek jego opłacania spoczywa na właścicielach, posiadaczach samoistnych oraz użytkownikach wieczystych nieruchomości lub obiektów budowlanych, a także na posiadaczach nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa. Jeśli należysz do tej grupy, jesteś zobowiązany do terminowego składania odpowiednich dokumentów do Urzędu oraz uiszczania opłat w określonych terminach.
Aby upewnić się, że poprawnie wypełniasz formularze i dostarczasz wymagane dokumenty, skorzystaj z naszego narzędzia. Przyjazne Deklaracje umożliwią Ci łatwiejsze i szybsze dopełnienie obowiązków podatkowych.
Obowiązek podatkowy powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po zdarzeniu takim jak nabycie praw do nieruchomości lub gruntu, wydzierżawienie bądź objęcie posiadania danej nieruchomości. W przypadku podatku związanego z zakończeniem budowy, obowiązek ten powstaje 1 stycznia roku następującego po zakończeniu budowy (lub po roku, w którym rozpoczęto użytkowanie obiektu).
Jeśli jesteś osobą fizyczną, powinieneś złożyć informację IN-1 o nieruchomości, na podstawie której obliczany jest należny podatek – po złożeniu dokumentu musisz poczekać na decyzję w sprawie wysokości podatku i następnie rozpocząć opłacanie składek.
Jeśli jesteś osobą prawną lub prowadzisz jednostkę organizacyjną bądź spółkę niemającą osobowości prawnej, masz obowiązek samodzielnego obliczenia wysokości podatku oraz złożenia deklaracji DN-1 wraz z załącznikami:
Warto wiedzieć! Organem podatkowym w przypadku podatku od nieruchomości jest prezydent miasta, wójt lub burmistrz. Należności płacone przez podatników trafiają do budżetu gminy.
Osoby fizyczne dokonują płatności podatku w 4 ratach – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada.
Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wpłacają podatek od nieruchomości do 15. dnia każdego miesiąca (z wyjątkiem stycznia – wówczas ratę należy uiścić do ostatniego dnia miesiąca).
W przypadku, gdy całkowita kwota podatku za rok nie przekracza 100 zł, opłatę uiszcza się jednorazowo w terminie pierwszej raty.
Deklarację DN-1 lub informację IN-1 możesz wypełnić samodzielnie i złożyć osobiście w Urzędzie. Nie jest to jedyna możliwość. Wygodnym rozwiązaniem dla dopełnienia formalności podatkowych jest skorzystanie z darmowego elektronicznego formularza Przyjaznych Deklaracji. Dzięki niemu szybko i łatwo uzupełnisz wszystkie dane oraz uzyskasz dostęp do praktycznych wskazówek ułatwiających poprawne podanie informacji. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, Twój podatek zostanie automatycznie obliczony – nie będziesz musiał tego robić samodzielnie, co pomoże uniknąć ewentualnych pomyłek.
Jeśli jesteś osobą fizyczną i złożyłeś informację, zaczekaj na decyzję Urzędu dotyczącą wysokości podatku. Osoba prawna będzie miała obowiązek zapłaty takiej wysokości podatku, jaka została obliczona na podstawie złożonej deklaracji.
Sprawdź czy to miasto korzysta z Przyjaznych Deklaracji