Deklaracja podatkowa oraz uiszczanie opłat to obowiązek, który warto spełnić o czasie. Aby wiedzieć, kiedy złożyć dokumenty i opłacić podatek, zgromadziliśmy najważniejsze daty związane z podatkami i opłatami lokalnymi.
Obowiązek podatkowy rozpoczyna się w pierwszym dniu miesiąca, który następuje po tym, w którym środek transportowy został:
Obowiązek ten w przypadku podatku od środków transportowych wygasa w ostatnim dniu miesiąca, w którym pojazd został:
W przypadku wygaśnięcia obowiązku podatkowego, podatnik powinien zgłosić tą okoliczność, czyli wypełnić deklarację (DT-1), podać powód i datę zmiany, a następnie złożyć do swojego Urzędu.
Każdy posiadacz środków transportowych podlegających opodatkowaniu ma obowiązek złożenia deklaracji podatkowej DT-1 do 15 lutego każdego roku.
Deklarację należy składać każdego roku i dokonywać opłaty podatku aż do wygaśnięcia obowiązku podatkowego. W przypadku gdy podatnik w trakcie roku podatkowego dokona zakupu, sprzedaży pojazdu lub wystąpi inna przyczyna powstania bądź wygaśnięcia obowiązku podatkowego, będzie zobowiązany do złożenia korekty deklaracji na podatek od środków transportowych.
Deklaracje z aktualnym stanem posiadania i przeznaczenia środków transportowych musi złożyć do 14 dni od momentu powstania, zmiany lub wygaśnięcia obowiązku podatkowego.
W przypadku gdy obowiązek podatkowy dla podatku od środków transportowych powstał po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach.
Pierwsza rata podatku naliczana jest proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego. Opłaca się ją w ciągu 14 dni od dnia powstania tego obowiązku. W każdym kolejnym roku pierwsza rata płatna jest do dnia 15 lutego. Druga rata jest płatna do 15 września każdego roku.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał 1 września lub później podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku np:
Przykład
Jeżeli zakupiliśmy budynek w czerwcu, to obowiązek podatkowy podatku od nieruchomości powstaje 1 lipca danego roku. Ponieważ podatek od nieruchomości jest podatkiem rocznym, opłata jaką wniesiemy (zgodnie z decyzją organu podatkowego) zostanie nam naliczona w wysokości proporcjonalnej do okresu podatkowego.
Jeżeli dana nieruchomość posiada wielu współwłaścicieli, każdy z nich składa w takiej sytuacji oddzielną informację lub deklarację w sprawie podatku od nieruchomości.
Wyjątek!
Obowiązek podatkowy od nowo wybudowanego budynku lub budowli powstaje z dniem 1 stycznia roku następnego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości wygasa z upływem miesiąca, w którym wystąpiły okoliczności powodujące wygaśnięcie obowiązku podatkowego np:
Przykład
Jeżeli data sprzedaży nieruchomości bądź gruntu to 1 maja to obowiązek wygasa z dniem 1 czerwca. Musimy jednak uiścić opłatę za cały miesiąc maj. Podobnie, gdy sprzedamy nieruchomość 30 maja, podatek od nieruchomości płacimy za cały miesiąc kalendarzowy.
Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystania przedmiotu opodatkowania lub jego części np zajęcie lokalu mieszkalnego na działalność gospodarczą, zajęcie gruntów rolnych na działalność gospodarczą inną niż działalność rolnicza. Podatnik powinien ten fakt zgłosić poprzez złożenie korekty "Informacji w sprawie podatku od nieruchomości" w terminie 14 dni od dnia zaistnienia ww. okoliczności. Kwota podatku zostanie obniżona lub podwyższona poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ww. zdarzenie.
W przypadku wygaśnięcia obowiązku także należy złożyć odpowiednie dokumenty w Urzędzie. Wypełniony formularz (DN-1) deklaracja w sprawie podatku od nieruchomości wraz z załącznikiem ZN-1/A i ewentualnie ZN-1/B – do 31 stycznia każdego roku lub w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie (zmianę, wygaśnięcie) obowiązku podatkowego.
Deklarację w formie papierowej lub online należy składać do prezydenta miasta, burmistrza lub wójta wypełniając druk IN-1 (dla osób fizycznych) oraz deklarację DN-1 (dla osób prawnych).
Osoby fizyczne składają informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych w terminie 14 dni od dnia, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub zdarzenie powodujące zmianę wysokości opodatkowania.
Osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, składają deklarację na podatek od nieruchomości do 31 stycznia roku podatkowego. Jeżeli jednak obowiązek podatkowy powstał po tym dniu (już w trakcie trwania roku podatkowego), deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania.
Ważne!
Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub spółek nieposiadających osobowości prawnej. W takiej sytuacji, osoby fizyczne składają "deklarację na podatek od nieruchomości" (DN-1) oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.
Osoby fizyczne płacą podatek od nieruchomości w 4 ratach:
Podatek od nieruchomości opłacany jest proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego na podstawie decyzji ustalającej wysokość podatku od nieruchomości na dany rok podatkowy w terminach ustalonych w decyzji.
Osoby prawne płacą za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych tj. do 15 dnia miesiąca aż do momentu wygaśnięcia obowiązku.
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Podatnicy opłacający podatek rolny mają obowiązek składać właściwemu ze względu na położenie gruntów organowi podatkowemu informacje na temat tych gruntów.
Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu,
w którym powstał tytuł prawny do gruntów lub nastąpiło objęcie gruntów w posiadanie. Jeżeli więc:
jesteś zobowiązany do złożenia deklaracji (lub informacji) i opłaty podatku.
Przykład
Zakup gruntu rolnego przypadł na 20 maja 2020. Obowiązek powstaje 1 czerwca tego samego roku.
Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek. Jeżeli straciłeś tytuł prawny :
nie podlegasz już obowiązkowi płacenia podatku. Ten obowiązek przypada na kolejnego właściciela.
Przykład
Jeżeli data sprzedaży lub oddania w posiadanie innej osobie gruntu rolnego to 10 maj, obowiązek podatkowy wygasa z dniem 31 maja.
Osoba fizyczna będąca właścicielem, posiadaczem samoistnym lub dzierżawcą, musi złożyć informację (IR-1) o gruncie. Ma na to 14 dni od przyjęcia tytułu prawnego dla danej działki.
Osoby prawne są zobowiązane złożyć deklarację (DR-1) na podatek rolny do 15 stycznia danego roku podatkowego. W deklaracji obliczana jest wysokość całkowita podatku oraz raty. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w ciągu 14 dni od wystąpienia okoliczności, które uzasadniają powstanie obowiązku lub od zaistnienia zdarzenia, które powoduje zmianę wysokości opodatkowania.
Pamiętaj!
Informacje i deklaracje należy składać nawet w przypadku, gdy korzystasz ze zwolnień.
15 marzec, 15 maj, 15 wrzesień, 15 listopad
W przypadku podatku rolnego, terminy płatności są takie same zarówno dla osób fizycznych, jak i dla osób prawnych. Podatek rolny należy wpłacać w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego:
W przypadku, gdy kwota podatku rolnego nie przekracza 100 zł, jest on płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
Przykład
Jeżeli data nabycia gruntu leśnego to 16 lipca 2020, obowiązek podatkowy powstaje 1 sierpnia. 2020 roku.
Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek, na przykład:
Przykład
Jeżeli data sprzedaży gruntu leśnego to 10 maj, obowiązek podatkowy wygasa z dniem 31 maja.
Ważne!
Jeżeli data sprzedaży gruntu leśnego to 10 maj, obowiązek podatkowy wygasa z dniem 31 maja.
Deklarację dotyczącą podatku leśnego należy złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, którym to podlega dany teren leśny. Dla osób fizycznych termin składania informacji to 14 dni od chwili nabycia terenów leśnych (2 tygodnie po powstaniu obowiązku podatkowego).
Osoby prawne mają obowiązek złożenia deklaracji do 15 stycznia każdego roku podatkowego lub jeśli fakt ten zaistniał później, również w ciągu 14 dni od momentu jego powstania.
15 marzec, 15 maj, 15 wrzesień, 15 listopad
Osoby fizyczne płacą podatek w 4 ratach proporcjonalnych ratach tj.
Ważne!
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, płaci się go jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
do 15. dnia każdego miesiąca
Osoby prawne mają obowiązek złożenia deklaracji do 15 stycznia każdego roku podatkowego lub jeśli fakt ten zaistniał później, również w ciągu 14 dni od momentu jego powstania.
Osoby prawne, w tym i jednostki organizacyjne oraz spółki, które nie posiadają osobowości prawnej, płacą za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15. dnia każdego miesiąca.
W przypadku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy ją uiszczać każdego miesiąca, w którym w posiadłości mieszkają mieszkańcy. Jeśli nikt nie zamieszkuje danej nieruchomości, wtedy opłata dotyczy każdego miesiąca, w której mimo to powstały odpady komunalne.
Wyjątek od powyższych reguł stanowią domki letniskowe – w nich opłatę uiszcza się jednorazowo za cały rok.
W przypadku, gdy na właścicielu nieruchomości przestał ciążyć obowiązek uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, np. sprzedaż nieruchomości, zaprzestanie wytwarzania odpadów komunalnych (w przypadku nieruchomości niezamieszkanych), jest on zobowiązany do złożenia deklaracji zaznaczając pole "wygaśnięcie obowiązku".
Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składa się w terminie 14 dni od daty powstania obowiązku tj. od kiedy na nieruchomości zamieszkał lokator lub od kiedy powstają na niej odpady (nieruchomość niezamieszkała).
W przypadku zmiany danych (tj. narodziny dziecka, zgon członka rodziny, likwidacja działalności gospodarczej, sprzedaż mieszkania, itp.) będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany.
Podatek płaci się raz na miesiąc, raz na kwartał lub jednorazowo. Zarówno stawki, jak i terminy płatności są ustalane w gminach.
Jeśli na twojej nieruchomości:
Rada gminy może postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
w 5 minut