- Kreator pomoże Ci przygotować informację IN-1, poprowadzi Cię krok po kroku
- Skorzystaj z prostego języka rozwiązania, licznych przykładów i podpowiedzi
- Otrzymasz komplet dokumentów – druk IN-1 z wymaganymi załącznikami
Co warto wiedzieć o informacji IN-1 online?
Podatek od nieruchomości - czym jest?Podatek od nieruchomości — jak złożyć informację IN-1?Jak wypełnić informację online krok po kroku?Czy IN-1 można złożyć elektronicznie?IN-1 - druk interaktywnyKiedy opłacić podatek od nieruchomości?IN-1 online czy w formie papierowej?Podatek od nieruchomości - czym jest?
Podatek od nieruchomości to jedna z opłat lokalnych, która zasila budżet miasta lub gminy. Niestety bezpośrednio dotyka prawa własności, a zgodnie z Ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, muszą ją zapłacić nawet wyłączni właściciele danej nieruchomości. W 2021 roku podniesiono maksymalne stawki podatku, które aktualnie wynoszą:
- 0,85 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej – dla budynków mieszkalnych ich części,
- 0,52 zł od 1 m2 – dla gruntów pozostałych,
- 24,84 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej – dla budynków i budowli oraz ich części wykorzystywanych na prowadzenie działalności gospodarczej.
Kiedy należy płacić podatek od nieruchomości? Zgodnie z prawem, daninę powinni regularnie opłacać:
- właściciele,
- użytkownicy wieczyści, którzy przez określony czas przyjmują prawa i obowiązki właściciela,
- posiadacze samoistni, którzy zarządzają nieruchomością, ale nie są jej właścicielami,
- dzierżawcy nieruchomości, które stanowią własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Podatnik w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie (lub wygaśnięcie) obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości powinien złożyć informację IN-1 do właściwego Urzędu. Okolicznością taką będzie np. nabycie nieruchomości. Obowiązkowym podatkiem objęte są: grunty, budynki oraz budowle lub ich części.
Skorzystaj z kreatora, który poprowadzi Cię krok po kroku i stworzy Twoją informację IN-1 online.
Przygotuj IN-1Podatek od nieruchomości — jak złożyć informację IN-1?
Informacja IN-1 to nic innego jak Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Powinna zostać złożona przez każdą osobę fizyczną, która spełnia wymagania podatkowe, czyli jest właścicielem lub posiadaczem nieruchomości. Dokument zawiera dane o lokalu, budynku lub gruncie, który ma zostać objęty podatkiem i niestety dla większości osób stanowi nie lada wyzwanie.
Informację IN-1 możesz złożyć osobiście w Urzędzie miasta lub gminy, ale też wysyłając dokumenty pocztą lub elektronicznie. Ta ostatnia możliwość - wypełnienie i przesłanie druku IN-1 online - jest nie tylko niesamowicie wygodna i pozwala uniknąć długich kolejek, ale też może stać się dla nas nieocenionym źródłem pomocy. Dlaczego? Korzystając z Przyjaznych Deklaracji, bez problemu spełnisz swoje obowiązki podatkowe, ale też skorzystasz z uproszczonego formularza podatkowego, który zawiera tylko niezbędne pytania. Informacja IN-1 online to prosty dokument, napisany przyjaznym językiem, w którym znajdziesz mnóstwo przydatnych wskazówek.
Jak wypełnić informację online krok po kroku?
Aby prawidłowo wypełnić informację IN-1 online, skorzystaj z kalkulatora informacji podatkowej i wybierz opcję złożenia nowej informacji.
Następnie:
- Wybierz miejsce składania dokumentu oraz rok podatkowy. Dla ułatwienia, po wpisaniu miasta, narzędzie samo podpowie Ci, w którym Urzędzie powinieneś się rozliczyć.
- Zaznacz cel i sposób złożenia informacji (online lub osobiście).
- Podaj swoje dane identyfikacyjne, takie jak: imię i nazwisko, numer PESEL, miejsce zamieszkania oraz dane kontaktowe.
- Spośród wielu nieruchomości takich jak: mieszkanie, dom, garaż, działka, komórka lokatorska, grunt, budynek i budowla, dodaj tę, którą chcesz zgłosić jako przedmiot opodatkowania, używając specjalnych kafli.
- Podaj dane identyfikacyjne nieruchomości, a następnie uzupełnij adres nieruchomości oraz formę władania (własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste itp.).
- Wpisz powierzchnię użytkową pomieszczeń w m2.
- Dodaj załączniki.
- Sprawdź i podpisz dokument.
Korzystając z druku IN-1 online, bez problemu wyślesz dokument wraz z załącznikami do Urzędu, ale również zapłacisz podatek. Po złożeniu informacji IN-1 osoby fizyczne otrzymają decyzję wraz z wysokością podatku, natomiast osoby prawne, które składają deklarację DN-1, muszą samodzielnie obliczyć tę kwotę.
- Kreator pomoże Ci przygotować informację IN-1, poprowadzi Cię krok po kroku
- Skorzystaj z prostego języka rozwiązania, licznych przykładów i podpowiedzi
- Otrzymasz komplet dokumentów – druk IN-1 z wymaganymi załącznikami
Czy IN-1 można złożyć elektronicznie?
W dobie powszechnej cyfryzacji komunikacji podatników z administracją skarbową, większość dokumentów można składać przez Internet. Złożenie informacji IN-1 online to szybsza i prostsza alternatywa dla osobistej wizyty w urzędzie gminy czy stania w kolejce na poczcie.
Podstawowym sposobem złożenia druku IN-1 elektronicznie jest platforma ePUAP. Aby dokonać zgłoszenia nabycia nieruchomości za jej pomocą, trzeba mieć Profil Zaufany lub posiadać dowód osobisty z warstwą elektroniczną (tzw. e-dowód). Aby zgłosić powstanie obowiązku podatkowego, w wyszukiwarce wpisujemy "IN-1". Po kliknięciu w odpowiedni dokument, system otworzy IN-1 druk interaktywny do wypełnienia wraz z załącznikami. Na koniec należy pamiętać o podpisaniu informacji IN-1 online.
Alternatywą dla wysyłania do urzędu gminy informacji IN-1 elektronicznie za pomocą ePUAP są Przyjazne Deklaracje. Zamiast klasycznego formularza mamy tu praktyczny kreator - kalkulator informacji podatkowej, który pozwala w prosty sposób zgłosić fakt nabycia nieruchomości, a co za tym idzie obowiązek podatkowy. Po złożeniu druku IN-1 online pozostaje już tylko czekać na decyzję o wysokości podatku.
IN-1 - druk interaktywny
Prawidłowe informacji IN-1 jest bardzo ważne. W przypadku błędów lub nieścisłości urząd może wezwać podatnika do skorygowania danych. Nawet najlepszy wzór wypełnienia druku IN-1 nie zawsze okazuje się praktyczny - szczególnie w specyficznych przypadkach. Dlatego lepiej jest skorzystać z IN-1 druku interaktywnego. W takim dokumencie pola do wypełnienia są zaznaczone kolorem czerwonym. Dane powtarzalne lub te, które mogą zostać wyliczone przez system, zostają uzupełnione automatycznie.
Informację IN-1 druk interaktywny po wypełnieniu można zarówno wydrukować i osobiście zanieść do urzędu, jak i wysłać za pośrednictwem poczty lub elektronicznie. Składanie IN-1 online jest opcją z roku na rok coraz chętniej wybieraną przez podatników korzystających z komputerów.
Do IN-1 druku interaktywnego obowiązują też załączniki. W zależności od rodzaju nieruchomości, wykazuje się w nich dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu oraz przedmiotach opodatkowania zwolnionych z podatku, a także dane współwłaścicieli.
Skorzystaj z kreatora, który poprowadzi Cię krok po kroku i stworzy Twoją informację IN-1 online.
Przygotuj IN-1Kiedy opłacić podatek od nieruchomości?
Podatek od nieruchomości opłacają zarówno osoby fizyczne, jak i prawne, proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego. Osoby fizyczne powinny opłacić go w 4 ratach:
- do 15 marca — pierwsza rata,
- 15 maja — druga rata,
- 15 września — trzecia rata,
- 15 listopada roku podatkowego — ostatnia rata.
W sytuacji, gdy kwota podatku nie przekroczy 100 zł, powinna zostać opłacona jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
IN-1 online czy w formie papierowej?
Urzędy stopniowo odchodzą od przyjmowania dokumentów w tradycyjnej formie papierowej. Już teraz obowiązujące przepisy przewidują możliwość przekazywania niektórych z nich wyłącznie elektronicznie. Choć złożenie informacji IN-1 online to wciąż opcja, a nie przymus, niesie ze sobą liczne korzyści. Przede wszystkim mamy pewność, że druk trafi do urzędu na czas (czego nie można powiedzieć np. o wysyłce drogą pocztową). Ponadto w większości przypadków dokumenty elektroniczne rozpatrywane są szybciej niż papierowe. Dodatkowo dzięki Przyjaznym Deklaracjom łatwiej jest prawidłowo wypełnić i w prosty sposób wysłać IN-1 online.